لزوم بحث ازرسالت های زن منتظر
ضرورت بحث ازرسالت های زن منتظر
براي رسيدن به پله اي كه بتوان از آن، درآرمانشهر مهدوي به عنوان يك «زن منتظر» گام گذاشت، اولين پله، ضرورت شناخت جايگاه و منزلت زن درانديشه ديني است.
بدون شناخت ميزان اعتماد خداوند به زنان و توانمندي هايي كه در آنان به وديعه نهاده،پيمودن پله هاي نردبان ايمان در ذهن زن مسلمان، دشوار و ناممكن به نظر مي رسد.
درميان فرازهاي تاريخ، دين مبين اسلام و رسول خاتم صلي الله عليه واله شرايطي را رقم زدند كه در آن،جايگاه و منزلت واقعي زن و پرورش زناني اسوه و الگو، صد چندان شد.
مقايسه وضعيت زنان پيش از اسلام و پس از اسلام، بهترين گواه بر اين مطلب است.در شرايطي كه در فرهنگ جاهليت، خبر تولد دختر همراه با سرشكستگي و خشم پدر بود
و در زمانه اي كه دختر عصر جاهليت، در انتخاب همسر، اختياري نداشت و از مهريه نصيبي نمي گرفتو پس از مرگ شوهر، در كنار اموال او به ارث برده مي شد، پيامبر اكرم (ص)به چند اقدام مهم دست زد كه يكي از آنها، همتا دانستن زن و مرد بود.
برابر دانستن زن و مرد در انسانيت و دستيابي به قله هاي كمال معنوي، از اصول نگرشي اسلام است.قرآن با كمال صراحت بيان مي كند كه زن و مرد داراي يك سرشت و طينت مي باشند.
آياتي از قرآن كريم به زن و مرد يكسان وعده بهشت مي دهد و هر دو رادر اقامه نماز، اعطاي زكات و اصلاح جامعه اسلامي
در قالب امر به معروف و نهي از منكر، مسئول مي شمارد.
پيامبر(ص)ضمن توجه دادن به جايگاه ويژه دختران در زندگي،از آنان به عنوان مونس، اهل مدارا و نيكي، با خيرو بركت و سبب طراوت زندگي ياد كردهو با سنت سنگدلانه دختر كشي در ميان عرب جاهلي به مبارزه بر مي خيزد.
همچنين در قالب عباراتي كه بهترين مردم را خيرخواه ترين آنان در حق زنان مي داند، اهانت به زنان را ناشي از پستي بر مي شمارد و پاداش حمايت از دختران و زنان را بهشت قرار مي دهد.
حضرت ختمي مرتبت (ص) در جامعه اي كه زن عنصري پست و همچون كالا قلمداد مي شد،دست به يك انقلاب عظيم سياسي- فرهنگي زد.
یكي از راه هاي شناخت هر مكتب، بررسي آثار ناشي از برنامه هاي آن مكتب، خصوصا كساني است كه براساس آموزه هاي آن مكتب، پرورش يافته اند.
خديجه سلام الله علیها، فاطمه سلام الله علیها و… نمونه هايي از زناني هستند كه تحت آموزه هاي غني و هويت بخش اسلام، به عنوان الگوي جامعه بشري درخشيد ند.
انتقال فرهنگ چنانچه از مجراي صحيح آن صورت نگيرد، يا انتقالي ناقص بوده و يا دوام و پايايي نخواهد داشت. بدون شك، ويژگي هاي شخصيتي زنان همچون ارتباط گيري مناسب، وجود احساسات سرشار،انتقال عواطف، صبر و حوصله فراوان و…
بي ارتباط با سپردن مسيوليت فرزند آوري و تربيت نسل از سوي خداوند متعال به زنان نيست.
اگر در روايات، آماده شدن افراد جامعه براي پذيرش حكومت جهاني حضرت مهدي (عج) به عنوان يكي از نشانه هاي ظهور ذكر شده، بدون ترديد سخن از اين نسل مومن و آماده،
بدون هنرنمايي و ايفاي نقش زنان به عنوان تربيت كنندگان اين نسل، سخني گزاف و دور از واقع خواهد بود.لذا جايگاه و نقش زنان در جامعه مهدوي از حيث جايگاه فردي، نقش هاي آنان در عرصه هاي خانوادگي و تاثيرات آنان بر اجتماع در پيش و پس از ظهور، قابل بررسي مي باشد.
برخي از زنان، چنان شايستگي و منزلتي مي يابند كه جزو اصحاب و كارگزاران ويژه حضرت مهدي(عج)مي گردند. به گونه اي كه 50 نفر از ميان یاران حضرت زن هسند.
نعماني از امام باقرعليه السلام نقل كرده كه فرمودند:« به خدا سوگند! سيصد و اندي خواهند آمد و پنجاه نفر زن نيز در ميان آنان است ».
حضرت در ادامه، در بيان ويژگي هاي اين 313 نفر مي فرمايند:«و آنان برگزيدگان، قضاوت كنندگان، حاكمان و فقيهان در دين مي باشند»
كه اين خصايص، حكايت از منزلت و جايگاه اين 50 زن برگزيده دارد.
علاوه بر اين پنجاه صحابي خاص، چهارصد بانوي برگزيده نيز به همراه حضرت عيسي (ع)به كمك حضرت مهدي(عج) خواهند شتافت.
چنانچه از پيامبراكرم (ص) نقل شده كه :«عيسي بن مريم، به همراه هشتصد مرد و چهار صد زن از بهترين و شايسته ترين افراد روي زمين خواهد آمد».
از ديگر زناني كه ياري گر حجت بن الحسن(عج)مي باشند،زنان برجسته اي هستند كه بار ديگر زنده شده و رجعت مي نمايند.
برخي از اين زنان، نام و نشانشان در متون ديني آمده است و برخي ديگر، فقط از آمدنشان خبر داده شده است. طبري در دلايل الامامه از مفضل بن عمر نقل كرده كه امام صادق عليه السلام فرمودند:« همراه قائم، سيزده زن خواهند بود… عرض كردم نام آنهارا بفرماييد.
فرمود: قنواء دختر رشيد هجري، ام ايمن، حبابه والبيه، سميه (مادر عمار ياسر)، زبيده ام خالد احمسيه، ام سعيد حنفيه، صيانه ماشطه، ام خالد جهنيه ».
برخي زنان چنان فعال و پويا عمل مي نمايند كه نه تنها در رسالت اصلي خودكه آماده سازي تربيت جامعه مهدوي است، سرافراز عمل مي نمايند
و علي رغم دشواري هاي دينداري در آخرالزمان،نه تنها ايمان خويش را با صلابت حفظ نموده و نسلي مهدي باور را تربيت مي كنند،
بلكه در عرصه هاي فعاليت دولت جهاني حضرت (عج) ، نيز كارگزاري و ياوري ايشان را برعهده مي گيرند.
*نعماني، محمد بن ابراهيم،الغيبه، ص 279. مجمع الزوا يد،ج 7، ص 315
معجم الاما م المهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف ، ج 1، ص 500،ص534
طبري، محمد بن جرير، دلايل الامامه، ص 314.
فروغ هدا يت، ج 1، ص 50.
زن و خانواده در باز خواني سيره پيامبر، نشريه حورا، شماره 20.
وسايل الشيعه، ح6 2730 و 4 2731 ونهج الفصاحه، ح 1 248.