ولنتاین
▪️داستان واقعی #ولنتاین به روایت #استاد_حسن_رحيم_پور_ازغدی
▪️داستان واقعی #ولنتاین به روایت #استاد_حسن_رحيم_پور_ازغدی
ضرورت بحث ازرسالت های زن منتظر
براي رسيدن به پله اي كه بتوان از آن، درآرمانشهر مهدوي به عنوان يك «زن منتظر» گام گذاشت، اولين پله، ضرورت شناخت جايگاه و منزلت زن درانديشه ديني است.
بدون شناخت ميزان اعتماد خداوند به زنان و توانمندي هايي كه در آنان به وديعه نهاده،پيمودن پله هاي نردبان ايمان در ذهن زن مسلمان، دشوار و ناممكن به نظر مي رسد.
درميان فرازهاي تاريخ، دين مبين اسلام و رسول خاتم صلي الله عليه واله شرايطي را رقم زدند كه در آن،جايگاه و منزلت واقعي زن و پرورش زناني اسوه و الگو، صد چندان شد.
مقايسه وضعيت زنان پيش از اسلام و پس از اسلام، بهترين گواه بر اين مطلب است.در شرايطي كه در فرهنگ جاهليت، خبر تولد دختر همراه با سرشكستگي و خشم پدر بود
و در زمانه اي كه دختر عصر جاهليت، در انتخاب همسر، اختياري نداشت و از مهريه نصيبي نمي گرفتو پس از مرگ شوهر، در كنار اموال او به ارث برده مي شد، پيامبر اكرم (ص)به چند اقدام مهم دست زد كه يكي از آنها، همتا دانستن زن و مرد بود.
برابر دانستن زن و مرد در انسانيت و دستيابي به قله هاي كمال معنوي، از اصول نگرشي اسلام است.قرآن با كمال صراحت بيان مي كند كه زن و مرد داراي يك سرشت و طينت مي باشند.
آياتي از قرآن كريم به زن و مرد يكسان وعده بهشت مي دهد و هر دو رادر اقامه نماز، اعطاي زكات و اصلاح جامعه اسلامي
در قالب امر به معروف و نهي از منكر، مسئول مي شمارد.
پيامبر(ص)ضمن توجه دادن به جايگاه ويژه دختران در زندگي،از آنان به عنوان مونس، اهل مدارا و نيكي، با خيرو بركت و سبب طراوت زندگي ياد كردهو با سنت سنگدلانه دختر كشي در ميان عرب جاهلي به مبارزه بر مي خيزد.
همچنين در قالب عباراتي كه بهترين مردم را خيرخواه ترين آنان در حق زنان مي داند، اهانت به زنان را ناشي از پستي بر مي شمارد و پاداش حمايت از دختران و زنان را بهشت قرار مي دهد.
حضرت ختمي مرتبت (ص) در جامعه اي كه زن عنصري پست و همچون كالا قلمداد مي شد،دست به يك انقلاب عظيم سياسي- فرهنگي زد.
یكي از راه هاي شناخت هر مكتب، بررسي آثار ناشي از برنامه هاي آن مكتب، خصوصا كساني است كه براساس آموزه هاي آن مكتب، پرورش يافته اند.
خديجه سلام الله علیها، فاطمه سلام الله علیها و… نمونه هايي از زناني هستند كه تحت آموزه هاي غني و هويت بخش اسلام، به عنوان الگوي جامعه بشري درخشيد ند.
انتقال فرهنگ چنانچه از مجراي صحيح آن صورت نگيرد، يا انتقالي ناقص بوده و يا دوام و پايايي نخواهد داشت. بدون شك، ويژگي هاي شخصيتي زنان همچون ارتباط گيري مناسب، وجود احساسات سرشار،انتقال عواطف، صبر و حوصله فراوان و…
بي ارتباط با سپردن مسيوليت فرزند آوري و تربيت نسل از سوي خداوند متعال به زنان نيست.
اگر در روايات، آماده شدن افراد جامعه براي پذيرش حكومت جهاني حضرت مهدي (عج) به عنوان يكي از نشانه هاي ظهور ذكر شده، بدون ترديد سخن از اين نسل مومن و آماده،
بدون هنرنمايي و ايفاي نقش زنان به عنوان تربيت كنندگان اين نسل، سخني گزاف و دور از واقع خواهد بود.لذا جايگاه و نقش زنان در جامعه مهدوي از حيث جايگاه فردي، نقش هاي آنان در عرصه هاي خانوادگي و تاثيرات آنان بر اجتماع در پيش و پس از ظهور، قابل بررسي مي باشد.
برخي از زنان، چنان شايستگي و منزلتي مي يابند كه جزو اصحاب و كارگزاران ويژه حضرت مهدي(عج)مي گردند. به گونه اي كه 50 نفر از ميان یاران حضرت زن هسند.
نعماني از امام باقرعليه السلام نقل كرده كه فرمودند:« به خدا سوگند! سيصد و اندي خواهند آمد و پنجاه نفر زن نيز در ميان آنان است ».
حضرت در ادامه، در بيان ويژگي هاي اين 313 نفر مي فرمايند:«و آنان برگزيدگان، قضاوت كنندگان، حاكمان و فقيهان در دين مي باشند»
كه اين خصايص، حكايت از منزلت و جايگاه اين 50 زن برگزيده دارد.
علاوه بر اين پنجاه صحابي خاص، چهارصد بانوي برگزيده نيز به همراه حضرت عيسي (ع)به كمك حضرت مهدي(عج) خواهند شتافت.
چنانچه از پيامبراكرم (ص) نقل شده كه :«عيسي بن مريم، به همراه هشتصد مرد و چهار صد زن از بهترين و شايسته ترين افراد روي زمين خواهد آمد».
از ديگر زناني كه ياري گر حجت بن الحسن(عج)مي باشند،زنان برجسته اي هستند كه بار ديگر زنده شده و رجعت مي نمايند.
برخي از اين زنان، نام و نشانشان در متون ديني آمده است و برخي ديگر، فقط از آمدنشان خبر داده شده است. طبري در دلايل الامامه از مفضل بن عمر نقل كرده كه امام صادق عليه السلام فرمودند:« همراه قائم، سيزده زن خواهند بود… عرض كردم نام آنهارا بفرماييد.
فرمود: قنواء دختر رشيد هجري، ام ايمن، حبابه والبيه، سميه (مادر عمار ياسر)، زبيده ام خالد احمسيه، ام سعيد حنفيه، صيانه ماشطه، ام خالد جهنيه ».
برخي زنان چنان فعال و پويا عمل مي نمايند كه نه تنها در رسالت اصلي خودكه آماده سازي تربيت جامعه مهدوي است، سرافراز عمل مي نمايند
و علي رغم دشواري هاي دينداري در آخرالزمان،نه تنها ايمان خويش را با صلابت حفظ نموده و نسلي مهدي باور را تربيت مي كنند،
بلكه در عرصه هاي فعاليت دولت جهاني حضرت (عج) ، نيز كارگزاري و ياوري ايشان را برعهده مي گيرند.
*نعماني، محمد بن ابراهيم،الغيبه، ص 279. مجمع الزوا يد،ج 7، ص 315
معجم الاما م المهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف ، ج 1، ص 500،ص534
طبري، محمد بن جرير، دلايل الامامه، ص 314.
فروغ هدا يت، ج 1، ص 50.
زن و خانواده در باز خواني سيره پيامبر، نشريه حورا، شماره 20.
وسايل الشيعه، ح6 2730 و 4 2731 ونهج الفصاحه، ح 1 248.
برای گناه نکردن برنامه ریزی کنید…
آیا برای این بی سر و سامانی خود، برنامه و وقتی مشخص کرده ایم؟
آیا تصمیم گرفته ایم که روزی دیگر گناه نکنیم
یا این که همین وضع را می خواهیم ادامه دهیم؟
اگر نمی خواهیم این وضع ادامه داشته باشد، برای آن وقتی تعیین کنیم،
یک ماه، شش ماه، یک یا چندسال؛
خلاصه اگر بخواهیم تا زنده ایم این گناه کردن را ادامه دهیم،
خطرناک است، پس حداقل حدی برای گناه مان تعیین کنیم.
جناب عشق، مجموعه رهنمودهای حضرت آیت الله محمدتقی بهجت(ره)،
ده نکته زیبایی یک خانم
برای داشتن لب های جذاب، کلام محبت آمیز به زبان آورید
برای داشتن چشمان زیبا، به زیبایی های مردم و خوبیهای آنها توجه کنید
برای خوش اندام ماندن، غذایتان را با گرسنگان تقسیم کنید
برای داشتن موهای زیبا، آن را از دید نامحرم بپوشانید
برای داشتن فرم مناسب در حالی راه بروید که میدانید هرگز تنها نیستید
انسانها بیشتر از اشیا، احتیاج به تعمیر، نو شدن، احیا شدن مرمت
شدن و رهاشدن دارند هیچ وقت هیچ کدام را دور نریزید
به خاطر داشته باشید هرگاه به دست یاری نیاز داشتید همیشه
یکی در انتهای دستان خودتان پیدا میکنید
همین طور که سنتان بالا میرود شما متوجه میشوید که
2 دست دارید یکی برای کمک به خودتان و یکی برای یاری دیگران
زیبایی یک زن به لباسهایی که میپوشد به صورتش و به مدل مویش
بستگی ندارد، زیبایی یک زن در وقار و متانت اوست
زیبایی یک زن در آرایشش نیست بلکه در زیبایی واقعی روحش است،
مهم این است که او مشتاقانه عشقش را نثار میکند برای همسفر زندگیش
آری زن گوهریست در صدف که هر چه دست نایافتنی تر باشد قیمتی تر است
آداب غذا خوردن
«ألا لا یَلُو مَنَّ اِمرُءٌ اِلّا نَفسَهُ یَبیتُ و فی یَدِهِ ریحُ غَمَرٍ؛(16)
به هوش باش! کسی که پس از خوردن غذا با دستی آلوده و چرب بخوابد، هیچ کس جز خودش را سرزنش نمی نماید.»
«فی المَائِدَةِ اثنَتَا عَشرَةَ خَصلَةً یَجِبُ عَلَی کُلِّ مُسلِمٍ أنَ یَعرِفَهَا أربَعٌ فیها فَرضٌ وَ اَربَعٌ فیها سُنَّةٌ وَ اربَعٌ فیها تَأدیبٌ فَامّا الفَرضُ فَالمَعرِفَةُ والرِّضا وَ التَّسمِیةُ وَ الشَّکرُ فَامَّا السُّنَةُ فَالوُضُوءُ قَبلَ الطَّعامِ، الجُلُوسُ عَلی الجَانِبّ الأیسَرَ وَ الأکلُ بِثَلاثِ أَصابِعَ فَامَّا التَّادیبُ. فَالأکلُ بِما یَلیِکَ وَ تَصِغیرُ اللُّقمَةِ وَ المَضغُ الشَّدِیدُ وَ قِلَّةُ النَّظَرِ فی وُجُوهِ النّاسِ؛(17)
در سر سفره ی غذا، دوازده کار نیک وجود دارد که سزاوار است هر مسلمانی آنها را بشناسد.
4 مورد واجب، 4 مورد مستحب، و 4 مورد نشانه ی ادب و برگواری است.
و امّا چهار عمل واجب:
1. شناخت و معرفت پروردگار (بدانیم که نعمت ها از اوست)؛
2. راضی به نعمت های خدا بودن؛
3. گفتن «بسم الله الرّحمن الرّحیم» در آغاز غذا؛
4. سپاس گزاری خدا در پایان(و گفتن الحمدلله ربّ العالمین)؛
و چهار عمل مستحب عبارتند از:
1. وضو گرفتن قبل از غذا؛
2. نشستن به جانب چپ؛
3. در حال نشسته غذا خوردن؛
4. غذا خوردن با سه انگشت؛
و آن چهار عملی که نشانه ی ادب و بزرگواری است مانند:
1. از غذای پیش روی برداشتن؛
2. لقمه ها را کوچک برداشتن؛
3. غذا را به خوبی جویدن؛
4. کمتر در صورت دیگران نگاه کردن.
حضرت زهرا (علیهاالسّلام) نسبت به ارزش غذایی خرما فرمود:
«نِعمَ تُحفَةُ المُؤمِنِ التَّمرُ؛(18)
برای مؤمن، خرما هدیه ی خوبی است.»